ភ្លេងការ​ប្រពៃណី​ខ្មែរ​ធ្វើ​​ឲ្យ​ពិធី​រៀបការ​​កាន់​តែ​​មាន​ន័យ​

Posted on
  • Friday, January 6, 2012
  • by
  • angco.co
  • in
  • Labels:

  • ក្នុង​ចំណោម​ធាតុ​ផ្សំ​សំខាន់ៗ​នៃ​ពិធី​រៀប​អាពាហ៍ពិពាហ៍​បែប​ប្រពៃណី​ខ្មែរ​គេ​មើល​ឃើញ​ថា​ បទចម្រៀង​ភ្លេង​ការ​​ប្រពៃណី​ខ្មែរ​ គឺ​​ជា​ដួង​ព្រលឹង​​មួយ​នៅ​​ក្នុង​ពិធី​ដែល​ប្រជា​ជន​ខ្មែរ​​ មិន​អាច​​មើល​រំលង​បាន​ ប៉ុន្តែ​​មិន​ថា​​តែ​​ជន​បរទេស​​នោះ​ទេ​ សូម្បី​តែ​​ប្រជាជន​ខ្មែរ​ ឬ​អាចារ្យ​មួយ​ចំនួន​នៅ​កម្ពុជា​ ក៏​នៅ​មាន​​មន្ទិល​សង្ស័យ​និង​​មិន​ចង់​ឲ្យ​បទចម្រៀង​ដែល​មាន​​អត្ថន័យ​កម្សត់​ចម្លែក​ ត្រូវ​​បាន​យក​មក​ចាក់​នៅ​ថ្ងៃ​សិរីមង្គល​បែប​នេះ​ដែរ។
    បើ​និយាយ​អំពី​ប្រវត្តិ​សាច់​ភ្លេង​ និង​​អត្ថន័យ​នៃ​បទភ្លេង​​ការ​ប្រពៃណី​​ខ្មែរ​នេះ​​លោក​ អាចារ្យ​ ញាណ​ ភឿន​ វ័យ​ ៦៤ឆ្នាំ​ ជា​សមាជិក​គណៈកម្មការ​ស្រាវជ្រាវ​វិជ្ជា​ហោរាសាស្ត្រ​ និង​ទំនៀមទម្លាប់​​ប្រពៃណី​នៃ​គណៈកម្មាធិការ​ជាតិ​រៀបចំ​​បុណ្យ​ជាតិ​ និង​អន្តរជាតិ​ និង​ជា​អាចារ្យ​វត្តស្រះចក​ បាន​រៀបរាប់​ឲ្យ​ដឹង​ថា​ ​ដោយ​សារ​វប្បធម៌​ខ្មែរ​មាន​ជាប់​ទាក់ទង​នឹង​វប្បធម៌​ឥណ្ឌា​តាំង​ពី​បុរាណ​កាល​មក​ ដូច្នេះ​ការ​រៀបចំ​ពិធី​បែប​ជំនឿ​សាសនា​ផ្សេងៗ​របស់​ខ្មែរ​ដែល​កើត​មាន​ឡើង​​តាំង​ពី​យូរយារ​ណាស់​មក​ហើយ​ ក៏​មាន​លាយឡំ​គ្នា​រវាង​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​ និង​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ផង​ដែរ​ដូច​ជា​ពិធី​បង្កក់​កូន​ និង​ពិធី​រៀប​អាពាហ៍ពិពាហ៍​​ជា​ដើម។
    លោក​អាចារ្យ​ ញាណ​ ភឿន​ បាន​ពន្យល់​អំពី​អត្ថន័យ​នៃ​ចម្រៀង​ភ្លើង​ការ​ប្រពៃណី​ខ្មែរ​ថា​ «បទ​មួយ​ចំនួន​មាន​ន័យ​កំសត់​ស្រណោះស្រណោក​ ដូចជា​បទ​នៅ​ក្នុង​ពិធី​កាត់ខាន់ស្លា​ ដែល​មាន​លក្ខណៈ​បំពេរ​ នឹក​ដល់​ទម្ងន់​​នៃ​គុណូបការៈ​របស់​មាតាបិតា​ដែល​បាន​បី​បមថ្នាក់ថ្នម​ថែរក្សា​កូន​ តាំង​ពី​ក្នុង​ផ្ទៃ​ចំនួន​ ៩ខែ​ ១០ថ្ងៃ​ រហូត​ដល់​ថ្ងៃ​​រៀប​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ ដើម្បី​ឲ្យ​កូនៗ​បាន​ដឹង​ និង​មិន​ភ្លេច​គុណ​មាតាបិតា​ ហើយ​ចេះ​បម្រើ​មាតាបិតា​ ហើយ​ចេះ​បម្រើ​មាតាបិតា​វិញ​ ពេល​គាត់​​ចាស់​ទៅ»។
    លោក​បាន​បន្ត​ថា​ «រីឯ​ការ​កម្សត់​​ស្រក់​ទឹក​ភ្នែក​ ក៏​មិនមែន​កម្សត់​នៅ​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ឲ្យ​លំបាក​នោះ​ទេ​ គឺ​កម្សត់​នៅ​ពេល​ដែល​នឹក​ឃើញ​ថា​ ខ្លួន​ឯង​​ចាប់​បដិសន្ធិ​មក​ ជួប​ឧបសគ្គ​ ការ​លំបាក​យ៉ាង​​ណា​ខ្លះ​ ឲ្យ​ខ្លួន​កុំ​បំភ្លេច​គុណ​ព្រោះ​តាម​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​​អ្នក​ដែល​ដឹង​គុណ​មាតាបិតា​បាន​កុសល​ណាស់»។
    តាមរយៈ​ឯកសារ​របស់​ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ​ និង​ឯកសារ​ផ្សេងៗ​ទៀត​ដែល​លោក​ ញាណ​ ភឿន​ បាន​​ស្រាវជ្រាវ​ឃើញ​ថា​ បទចម្រៀង​ជា​ច្រើន​ដែល​និពន្ធ​ឡើង​ជា​បទភ្លេង​ការ​ គឺ​មាន​​អត្ថន័យ គ្រប់​រសជាតិ​​ទាំងអស់​ ក្រៅ​ពី​ការ​បង្ហាញ​ពី​ការ​ដឹង​គុណ​ ក៏​មាន​បង្ហាញ​​ពី​ក្ដី​ស្រឡាញ់​ និង​លើសលប់​ រវាង​ប្រុស​និង​ស្រី​ ព្រម​​ទាំង​ការ​​ទុក្ខសោក​ផ្សេងៗ​ ដែល​កើត​ឡើង​ដោយ​សារ​ការ​ឃ្លាតចាក​ឆ្ងាយ​ ឬ​ឧបសគ្គ​ផ្សេងៗ​ជា​ដើម​ ដើម្បី​កំដរ​ឲ្យ​ពិធី​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ដ៏​យូរ​ (៣ថ្ងៃ ២យប់) នា​ពេល​អតីតកាល​គឺ​ជា​ការ​ប្រព្រឹត្ត​ទៅ​យ៉ាង​ពេញ​លក្ខណៈ​និង​មហោឡារិក។
    លោក​ វ៉ាយ​ វិបុល​ មន្ត្រី​ស្រាវជ្រាវ​ហោរាសាស្ត្រ​ និង​ទំនៀមទម្លាប់​​នៃ​ក្រសួង​ធម្មការ​ និង​សាសនា​ បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា​ ចម្រៀង​​ភ្លេងការ​នៅ​ក្នុង​ប្រពៃណី​​ខ្មែរ​បើ​គិត​ទៅ​តាម​លំដាប់លំដោយ​គ្រប់​ពិធី​តូចៗ​ទាំងអស់​នៅ​ក្នុង​កម្មវិធី​រៀប​អាពាហ៍ពិពាហ៍​នោះ​ពិត​ជា​រាប់​មិន​អស់​ឡើយ​ ប៉ុន្តែ​ជា​មធ្យម​ក្នុង​ពិធី​តូចៗ​នីមួយៗ​ត្រូវ​បាន​ចែក​ចេញ​​ពី​ពីរ​ឬ​ បី​បទ​ទៅ​តាម​កម្មវិធី»។
    លោក​បាន​បន្ត​ថា​ «ប៉ុន្តែ​ដោយសារ​បច្ចុប្បន្ន​ពិធី​អាពាហ៍ពិពាហ៍​​ខ្មែរ​យើង​មាន​ការ​បង្រួម​ពី​២​ យប់​៣ថ្ងៃ​មក​ត្រឹម​១ថ្ងៃ​ ឬ​១ថ្ងៃ​កន្លះ​ ដូច្នេះ​ការ​រៀបចំ​​កម្មវិធី​ត្រូវ​មាន​ការ​កាត់បន្ថយ​ច្រើន​រួម​ទាំង​ការ​ចាក់​ភ្លេង​ការ​ប្រពៃណី​ផង»។ លោក​ វ៉ាយ​ វិបុល​ បាន​បន្ថែម​ថា​ «ខ្ញុំ​មិន​យល់​ស្រប​ក្នុង​ការ​យក​បទចម្រៀង​មួយ​ចំនួន​ដែល​មាន​អត្ថន័យ​កម្សត់​​អពមង្គល​ប្រាសចាក​ពី​អត្ថន័យ​ក្នុង​ថ្ងៃ​អាពាហ៍ពិពាហ៍​នោះ​ទេ​ ហើយ​កន្លង​មក​ខ្ញុំ​ធ្លាប់​រិះគន់​ចំពោះ​រឿង​បែប​​នេះ»។
    ប៉ុន្តែ​​លោក​វិបុល​បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា​ វា​មិន​​មែន​ជា​កំហុស​របស់​អាចារ្យ​នោះ​​ទេ​​តែ​​វា​ជា​កំហុស​របស់​អ្នក​និពន្ធ​ បទចម្រៀង​និង​ការ​ជ្រើសរើស​បទ​យក​មក​ចាក់​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​​ដោយសារ​តែ​បទចម្រៀង​ភ្លេង​​ការ​ភាគច្រើន​មិន​ត្រូវ​បាន​​សម្រាំង​ជ្រើសរើស​នោះ​​ទេ​ គឺ​​ជា​ចម្រៀង​ដែល​ចង​ក្រ​នៅ​ក្នុង​កាសែត​ម៉ាញ៉េ​ចាស់ៗ។
    ខុស​គ្នា​ពី​លោក​វិបុល​បន្តិច​ លោក​អាចារ្យ​ ញាណ​ ភឿន​ បាន​បដិសេធ​ថា​ «វា​មិន​មែន​ជា​ការ​ខុស​ឡើយ​ក្នុង​ការ​ថែរក្សា​បេតិកភណ្ឌ​វប្បធម៌​ខ្មែរ​ ដែល​អ្នក​ប្រាជ្ញ​បុរាណ​​ខំ​រក្សា​ទុក​ជា​ឯកសារ​ជា​យូរ​មក​ហើយ​នោះ​ទេ​ នេះ​ដោយសារ​​តែ​យើង​មិន​បាន​យល់​ពី​អត្ថន័យ​ និង​គោលបំណង​របស់​អ្នក​និពន្ធ​ជំនាន់​មុន​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​ ទើប​មាន​អ្នក​និពន្ធ​ ឬ​អ្នក​ចម្រៀង​ថ្មី​ខ្លះ​ខំ​កែប្រែ​ទម្រង់​​និង​អត្ថន័យ​ធ្វើ​ឲ្យ​បាត់បង់​លក្ខណៈ​ដើម​តែ​ម្ដង»។
    តាមរយៈ​លោក​ វ៉ាយ​ វិបុល​ របៀប​វារៈ​ប្រជាជន​ខ្មែរ​ភាគ​ច្រើន​បាន​កាត់​​ចោល​នៅ​ក្នុង​ពិធី​​រៀប​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ប្រពៃណី​របស់​ខ្មែរ​នោះ​ មាន​ដូចជា​ គឺ​កាត់​ផ្កាស្លា​ ឡើង​​អ្នក​តា​ បុកល័ក្ត​ ជុំ​ពាលី​និង​កាត់ខាន់​ស្លា​ជា​ដើម។ ចំណែក​ភ្លេង​ការ​បច្ចុប្បន្ន​មាន​ប្រើ​ឧបករណ៍​បុរាណ​ខ្មែរ​ដូចជា​​ តាខេ​ ឃឹម​ ទ្រ​ និង​ស្គរ​ តែ​ចំពោះ​ឧបករណ៍​ភ្លេង​ដែល​គេ​យក​មក​ប្រើ​នៅ​ក្នុង​​អតីតកាល​មាន​ដូចជា​ ចាប៉ី​ ប៉ីពក​ ទ្រឆេ​ ទ្រអ៊ូ​ ស្គរ​២៕



    0 comments:

    Please add comment to express your opinion, and share it on Twitter or Facebook. Thank you in advance.